مدیران دستگاههای اجرایی باید بدانند پاسخگویی به مردم، اولویت نخست آنهاست/ با عرض پوزش در حال حاضر صف پاسخگوئی تکمیل است
یکی از اهداف مهم و اساسی مرکز ارتباطات مردمی توسعه بستر تعاملات مردم و دولت است. این هدف در جهت پاسخگویی هرچه مناسب تر دستگاهها و در نهایت زمینهسازی مشارکت مردم در برنامهریزی، نظارت و اصلاح امور با استفاده از ظرفیت دستگاههای ستادی و اجرایی کشور است.
به گزارش صبح آمل از سیاستهای اساسی مجموعه دولت، توسعه دولت الکترونیک میباشد که بر همین مبنا ارتقاء و توسعه سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (111) که از ضریب نفوذ بالایی در دستگاههای اجرایی (ستادی و استانی) کشور برخوردار است، با اصلاح رویکردهای خدمترسانی در راستای استقرار میز خدمت، گام مهمی را در تسهیل شرایط تعاملات و پاسخگویی صحیح متناسب با شأن مردم برداشته است.
سامانه بی پاسخ 111
اما ای کاش یک روده راست تو شکم بعضی از مسئولین نهادها و ادارات تابعه در بیان حقایق و عمل به وعده وعیدهای شعاری و سر خرمنی آنها بود. اطلاع رسانی هایی که در عمل وجود خارجی ندارد و شهروندان سردرگم تر از قبل بدون اینکه جواب سوالاتشان را بگیرند سر خانه اول شان بر می گردند (اطلاع رسانی و معرفی قویتر و گستردهتر سامانه 111 بهعنوان پنجره ارتباط با دولت میتواند در حل بسیاری از مسائل که ناشی ازشناخت ناکافی مردم از چارت سازمانی و یا ناکارآمدی بخشی از یک اداره است کمک کند و بهدنبال آن رضایت اجتماعی افزایش یابد. تدبیری که میتواند میانبری به افزایش تعلق، نشاط و امید در جامعه باشد. سرعتگیری رسیدگی به درخواستها از شاخصههای سامانه یکپارچه ارتباط مردم و دولت است که میتواند مشکلات به بن بست رسیده زیادی که ناامیدی را برای مردم در پی داشته است در مسیر حل شدن و رضایت عمومی از خدمات دولت قرار دهد. دیگر از دستاوردهای این سامانه شاید ملزم بودن مدیران به پاسخگویی به همه شهروندان باشد، مدیران دستگاههای اجرایی که باید بدانند پاسخگویی به مردم، اولویت نخست آنها باشد و با توجه به دستورها و تاکیدهای دولت باید همه آنها به وظایف تعیین شده در این زمینه عمل کنند) و این همان حق الناسی است که از مردم بر گردن مسئولان پر مدعی تا روز قیامت باقی خواهد ماند. به طوری که دریافت، رسیدگی و پاسخگویی به تقاضاهای مردم جزء وظایف ذاتی و بدوی تمامی دستگاهها است و سازمان ها موظفاند شرایط مقتضی جهت سهولت امر پاسخ دهی به مردم را فراهم آورند که سامانه 111 با نظارت بر شیوه ارتباطات مردمی دستگاه ها را شناسایی کرده و در صورت تخطی سازمانهای ذیربط از چارچوب قانونی، نقش مطالبهگری از جانب مردم را ایفا کرده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد و مديران دستگاه هاي اجرايي نیز در خصوص سامانه ارتباط مردمي (111) باید به مردم اطلاع رساني كرده و پاسخگويي سريع و به موقع با اين تماس ها را نيز در دستور كار خود قرار دهند و براي دريافت نظرات، پيشنهادها، شكايت ها، گزارش ها و ايده هاي مردم تمام نیروی خود را به کار گیرند اما در چندین تماس از ساعت 30/10 تا 30/12با سامانه ای که خودشان اعلام کردند این پیام چون ناقوس مرگ تمام روان مرا به هم ریخت
با سلام سامانه ارتباط مردم و دولت در خدمت شماست
به منظور برقراری تماس با کارشناسان کلید 2 و یا پیگیری نامه کلید 3 را انتخاب نمائید که بعد از شماره گیری گفته شد؛
با عرض پوزش در حال حاضر صف پاسخگوئی تکمیل است خواهشمند است در ساعت دیگری تماس بگیرید و یا می توانید از طریق سایت صامد به آدرس www.saamad.ir گزارش، انتقاد ، پیشنهاد و شکایت خود را مطرح و در کمترین زمان ممکن پیگیری نمائید. با تشکر که با مراجعه به لینک مورد نظر حتی در سامانه قطع بود.
سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (سامد) راهی آسان برای رهایی مردم از هزارتوی بروکراسی اداری و مراجعههای مکرر حضوری به دستگاههای اجرایی است که گاه آنها را خسته و گاه از پیگیری درخواستشان منصرف میکرد و در واقع مستقیمترین مسیر برای رساندن سخن مردم به گوش مسئولان و دستگاههای دولتی و دریافت پاسخ مناسب و باتدبیر است تا از طریق سامانه 111 بتوانند مشکلات خود را مطرح، پیگیری و حل کنند. چنانچه با توجه به اطلاع رسانی قبلی شهروندان آملی می توانستند از طریق تلفن ثابت و همراه با شماره گیری ۱۱۱ و به صورت کاملا رایگان با مهندس علی داوودی شهردار آمل بدون واسطه گفت و گوی تلفنی داشته باشند و بر اساس برنامه زمانبندی از پیش تعیین شده و در مدت حضورش به تماس های تلفنی مردم پاسخ دهد و پس از پایان تماس نیز کد رهگیری به تماس گیرندگان داده شود تا نتیجه گفت و گو با مدیران در سامانه سامد را پیگیری کنند. اما نکته اصلی و قابل تامل در خصوص حضور سرپرست شهرداری در مرکز ارتباط مردمی 111 این است که وی پس از زمان حضورش در شهرداری، هنوز در هیچ نشست خبری با رسانهها حضور نداشته است حال سوال اینجاست مدیری که رو در رو پاسخگوی رسانهها و مردم نیست، چه طور در سامانه 111 و پشت تلفن میتواند دغدغهها و مشکلات مردم را حل و فصل کند؟! و به نظرم بهترین راهکار مراجعه حضوری به اداره است که سامانه سامد جز ایجاد توقع برای مردم نتیجه دیگری ندارد. پس بهتر است مسئولان به جای اقدام شعاری، طرح سهشنبه ملاقات عمومی را جدی بگیرند و نظارت در این بخش تقویت شود.15مهر1400