نقش و کارکرد رسانه‌ها در توسعۀ گردشگری

دکتر مهران حسنی
دبیر‌و نائب‌رییس انجمن پایدا ر گردشگری مازندران
و عضوانجمن متخصصان گردشگری ایران

به مناسبت شهادت شهید صارمی، هفدهم مرداد از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شد. با‌‌گرامیداشت یاد این شهید بزرگوار و شهدای گرانقدر سرزمین‌مان، این روز را به همه خبرنگاران عزیز که در راستای اطلاع‌رسانی، آگاهی‌‌بخشی و فرهنگ‌سازی در رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و فضای مجازی فعالیت پر‌فروغی دارند، تبریک عرض می‌کنم و چنین مناسبتی ‌را بهانه‌ای برای نگارش این یادداشت قرار‌می‌دهم.
مقاصد گردشگری، مکان‌هایی هستند که گردشگران به عنوان هدف‌های سفر انتخاب می‌کنند. اما انتخاب مقاصد اتفاقی نبوده و به شیوه‌های مدیریتی معطوف است.
معرفی، شناساندن، برندسازی و…، از جمله اصول مهمی‌ست که در مدیریت این مناطق، باید توسط مدیران سازمان‌های مقصد گردشگری، در برنامه‌ریزیِ توسعۀ این صنعت با‌‌تاکید بر ضرورت طرح و برنامه‌ریزی پایدار جهت استفاده بهینه از طبیعت و محیط زیست و با‌ایجاد بستری مناسب برای نحوه ارتباط بین گردشگران و خواستگاه سفر لحاظ شود.

در این ارتباط، سازمان‌های مدیریت مقصد گردشگری باید از مهمترین ارکان توسعۀ استراتژی‌های گردشگری که نقش بی‌بدیل و بارزی در ارائه اطلاعات و تصاویر مربوط به مقاصد سفر و تاثیر فوق‌العاده‌ای که این امر بر هر یک از مکان‌های گردشگری از طریق عرضه و بازنمایی آنها به جای می‌گذارد، یعنی صنعت گسترده و بزرگ رسانه‌ها اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب و رسانه‌های دیجیتال به عنوان ابزارهای فرهنگی بهره و استفاده لازم را ببرند.
تولیدات رسانه‌ها با تصویر‌سازی صحیح از جاذبه‌ها، امکانات، منابع و قابلیت‌های گردشگریِ جای‌جای کشور و مناطق کمتر‌شناخته‌شده در قاب تصاویری که مجموعه‌ای از عقاید، نظرات و ادراکات باتاکید بر تاثیرگذاری عاطفی که از مکانها و مقاصد ارائه می‌نماید، احساس نیاز به بازدید را در گردشگران بالقوه تحریک و انگیزه سفر را تقویت و آنها را به گردشگرانی بافعل تبدیل می‌کند و البته، نیز می‌تواند شوق دوباره دیدن و خوشی تکرار سفر را در سایر گردشگران فراهم آورد.
ارتباط و پیوند تنگاتنگی که بین رسانه و گردشگری وجود دارد و اینجا به بخش ناچیزی از آنها اشاره شد، موجب توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیپلماسی عمومی در جوامع و مناطق مختلفِ مستعد شده و از اثرات مثبت آن می‌توان به ترغیبِ سرمایه‌گذاری توسط علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و کارآفرینی با التیام زیرساخت‌ها، افزایش درآمد و بهبود ساختار اقتصادی یک منطقه اشاره کرد.
استان مازندران به عنوان مقصد برتر سفر و گردشگری با‌تنوع در گونه‌های متعدد گردشگری، تاکنون از سوی رسانه‌های مختلف، به ویژه رسانه‌های استان به شیوه‌های گوناگون و پر‌شمار معرفی شدند که قدردانی از همه آنها، خاصه خبرنگاران کوشا و پر‌تلاش‌شان را ضروری می‌سازد.
استان مازندران مثل همۀ جای ایران دارای پتانسیل‌هایی به مراتب بیشتر از جاذبه‌ها، امکانات و توانمندی‌های شناخته شده است.
لذا جهت توسعه همه‌جانبۀ گردشگری، ایجاد مقاصد جدیدِ مورد تقاضای گردشگران، توزیع عادلانه درآمد در مناطق مستعد و پراکندن مناسب جمعیت گردشگران جهت کاهش بار ترافیکی نواحی پر‌ترافیک و ایجاد آرامش برای جوامع محلی، نیز کاستن از ظرفیت تحمل مناطق اشباع‌شده از اثرات منفی، معرفی، آگاه‌سازی، ترغیب، اقناع و هدایت گردشگرا ن به مناطق مدنظر از نیازهای ضروری استان مازندران است که این امر در گستره فعالیت‌های رسانه‌ای به‌ویژه فناوری‌های نوین رسانه‌ای جای می‌گیرد.

1403/05/16

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :