آمل نخستین مرکز اهدای پلاسمای هایپرایمیون در کشور

بازرس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران گفت: خون هر فرد از دو بخش اصلی سلول‌ها و پلاسما تشکیل شده است که پلاسما ۵۵ درصد حجم خون را شکل داده و مایعی زرد رنگ بوده که حدود ۹۱ درصد آن آب است.
دکتر امیرحسین عبدالغفاری اظهار داشت: در حوزه پلاسما در دو بخش پلاسمای معمولی یا نرمال و پلاسمای هایپرایمیون که کار تخصصی و سختی است فعالیت داریم همچنین رای فعالیت تخصصی بر روی پلاسمای هایپرایمیون و پلاسمای نورمال یک شرکت دانش‌بنیان در آمل مستقر شد که فعالیت در حوزه پلاسمای هایپرایمیون هم‌اکنون در کشور انجام نمی شود و محصولات تنها از راه واردات به کشور می‌آیند.
وی با بیان اینکه برای بیماری‌هایی همانند هاری، هپاتیت و آنتی دی در مادران باردار مشکلاتی داریم که باید محصولات حاصل از پلاسما تهیه شود که فقط وارداتی است، تصریح کرد: در کشور محصول حاصل از پلاسما برای این مشکلات تهیه نمی‌شود جز در بیماری هاری که فقط سازمان انتقال خون آن را تهیه می‌کند البته محصولاتش تهیه نمی‌شود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان نوین دارو با اعلام اینکه مرکز اهدای پلاسمای آمل به عنوان نخستین مرکز اهدای پلاسمای هایپرایمیون در کشور بوده است،گفت: شرکت نوین دارو هم به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده محصولات پلاسمای هایپرایمیون در کشور فعالیت دارد که نیاز است تا با آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم ارزش و اهمیت اهدای پلاسما بازگو شود.
بازرس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران با بیان اینکه مرکز اهدای پلاسما در آمل از سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرد و با شیوع کرونا ویروس دو سال روند فعالیت کند داشت، خاطرنشان کرد: گردش مالی کشورمان برای تهیه داروهای پلاسما ۱.۵ میلیارد یورو در سال است که فشار فراوانی به کشور وارد می‌آورد بنابراین هدف‌مان تأمین ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما است که هم‌اکنون این میزان حدود ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما بوده که بیشتر شامل پلاسمای نورمال است.
عبدالغفاری با اشاره به اینکه در مرکز اهدای پلاسمای آمل هم پلاسمای نورمال و هم پلاسمای هایپری را از داوطلبان می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه پلاسمای نورمال یک شرکت داخلی فعالیت دارد هرچند شرکت‌های خارجی متعدد فعال هستند که در شرکت داخلی با پلاسمای اهدایی محصولاتی همانند آی وی آی جی و آلبومین که مورد نیاز کشور بوده و همیشه دارای کمبود است را تأمین می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ مرکز اهدای پلاسما توسط شرکت‌های مختلف در بیشتر مناطق کشور همانند تهران، کرج، یزد، رشت و آمل فعالیت دارند که تعداد این مراکز رو به گسترش است، گفت: نخستین مرکز اهدای پلاسمای هایپرایمیون در کشور با استقرار در شهرستان آمل فعالیت دارد.
بازرس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران بیان کرد: فعالیت‌مان در حوزه پلاسما در دو بخش تهیه پلاسما و تهیه دارو بوده که داروها باید با پالایش پلاسما تهیه شود و هر دو فرآیند دانش فنی سخت و سنگین دارند.
به گزارش صبح آمل نیوز و به نقل از فارس، عبدالغفاری در پایان با اشاره به اینکه امید داریم کارهای بزرگ در زمینه اهدای پلاسما و تهیه محصولات از آن را تکمیل کنیم، ادامه داد: این روند کار بسیار سخت است و اطلاعات کامل و جامع در مورد آن وجود ندارد هرچند آن را نباید با اهدای خون اشتباه گرفت زیرا در اهدای پلاسما قرار نیست اهدای خون انجام شود بلکه باید پلاسمای خون را استخراج کنیم و سلول‌های خونی به بدن بازگشت داده می‌شوند.

1402/6/7

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در ادامه بخوانید ....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :