هلی کوپتر سالم و با پرداخت هزینه فقط جهت “چک شدن و بررسی کامل هلی کوپتر توسط شرکت پدافند و نوسازی هلی کوپترهای ایران” تحویل شرکت پنها داده شد اما در کمال ناباوری الان بعد از حدود ۵۰ روز از سقوط هلی کوپتر و در اوج نیاز مازندران به آن ( تابستان) هنوز هیچ هلی کوپتری به “مازندران” تحویل داده نشد!!
به گزارش صبح آمل و بر اساس شنیده ها بالگرد اورژانس هوایی مازندران دقیقا اول خرداد ساعت ۹/۳۰ دقیقه جهت “چک شدن و بررسی کامل هلی کوپتر توسط شرکت پدافند و نوسازی هلی کوپترهای ایران” به سمت تهران و شرکت پنها ( پدافند نوسازی هلی کوپترهای ایران ) پرواز کرد و حدود ۴۰ الی ۴۵ روز طول کشید تا بطور کامل باز و بسته شود و قطعات تایمی عمدتا تعویض و تایم داده شدند و پس از بازرسی کامل آماده شد و می بایست پس از تست پرواز و در صورت نبود مشکلات فنی تحویل مازندران شود. بر این اساس خلبان تست پایلوت شرکت پنها و چند نفر از مهندسین با هلی کوپتر پرواز تست را انجام دادند که متاسفانه هنگام فرود “در داخل شرکت پنها” سقوط کرد و در این سانحه هوایی یکی از مهندسین پرواز شهید و چند نفر هم با مصدومیت شدید راهی بیمارستان و تحت جراحی بستری شدند و خسارت زیادی نیز وارد آمد که به این سادگی قابل جمع کردن نیست!!
در این میان نکته مهم اینکه با توجه به اینکه هلی کوپتر را سالم و با پرداخت هزینه فقط جهت “چک شدن و بررسی کامل هلی کوپتر توسط شرکت پدافند و نوسازی هلی کوپترهای ایران” تحویل شرکت پنها داده شد اما در کمال ناباوری الان بعد از حدود ۵۰ روز از سقوط هلی کوپتر و در اوج نیاز مازندران به هلی کوپتر ( تابستان) هنوز هیچ هلی کوپتری به “مازندران” تحویل داده نشد!! و بخاطر عدم پیگیری جدی از سوی مسئولان ذی ربط شرکت پنها به عنوان مسئول این سانحه به روی خودش هم نمی آورد. از طرفی پیگیری های جدی و در حد مسئولان بالادستی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعنوان مالک مطلق هلی کوپتر صورت نگرفت و شرکت پنها هم با اهمال کاری هایش اصلا همکاری نمی کند این در حالیست که هلی کوپتر مازندران استیجاری نیست بلکه مالکیت است و مدل و نوع هلی کوپتر کاملا مشخص و با توجه به شرایط آب و هوایی مازندران ” کوهستانی و ییلاقی” همراه با وزش شدید جریان باد خریداری شد.
از سویی هلی کوپتر از خانواده BEll و از نوع BEll214میباشد و حتما شرکت پنها باید همین نوع را به مازندران بدهد و نه نوع و مدل دیگری که مناسب اینجا نیست و خدای ناکرده احتمال سانحه هوایی مخصوصا در ارتفاعات نیز وجود دارد. با این وجود هر هفته پاسخهای ضد و نقیضی مبنی بر تحویل بالگرد به گوش می رسد و تعطیلات کرونایی و اخیرا تعویض دولت نیز بهانه شد تا بی خیال موضوع شوند که با توجه به دلایل ذکر شده تاکنون هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد!!
مطلب اصلی اینکه چون هلی کوپتر مازندران استیجاری نیست بلکه در مالکیت دانشگاه علوم پزشکی مازندران میباشد و نوع و مدل آن مشخص هست قاعدتا باید از همین نوع (BEll214) را تحویل مازندران بدهند.
لازم به ذکر است پایگاه اورژانس هوایی 115 در آمل نخستین پایگاه اورژانس هوایی با مالکیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور بوده که در سال 1389 با تلاش و جدیت نماینده وقت مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در زمینی به مساحت 8 هزار متر مربع و به ارزش 124 میلیارد ریال از شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپتر ایران (پنها) خریداری شد و در تاریخ 31 شهریور 95 به دنبال اعزام به یک مأموریت برای مصدومان تصادفی در جاده هراز دچار صانحه شد و به همین دلیل یکشنبه 9 آبانماه، بالگرد دیگری به صورت جایگزین وارد استان شد.
6شهریور1400